Ohakune en de Tongariri Alpine Crossing - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Hanny en Ton Keijsers-Schmidt - WaarBenJij.nu Ohakune en de Tongariri Alpine Crossing - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Hanny en Ton Keijsers-Schmidt - WaarBenJij.nu

Ohakune en de Tongariri Alpine Crossing

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Ton

25 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Op zondagmiddag zijn we al vroeg gearriveerd in Ohakune. Het was grijs en wat regenachtig. Vanuit het dorp zouden we eigenlijk mount Ruapehu moeten zien maar alles zat dicht. Tot onze verbazing vertelden ze ons dat het de volgende dag een uitgelezen dag zou zijn om de Tongarire Alpine crossing te doen omdat de voorspelling erg goed waren. De volgende ochtend stonden we onder een strak blauwe lucht om kwart voor acht al klaar in Whakapapa (de Wh wordt uitgesproken als een F) voor de shuttle bus naar het startpunt. De Tongariro Alpine crossing is een wandeltocht van 19,4 km dwars door het Tongariro National Park waarbij je tussen twee vulkanen door loopt (mount Tongariro en mount Ngauruhoe) waarbij je over enkele kraterranden en langs enkele hooggelegen kratermeren (the Emerald Lakes en Blue Lake) loopt.
De tocht begint op 1100 meter hoogte en klimt tot 1900 meter hoogte waarna je na enkele relatief vlakke delen, langs de meren, afdaalt naar 700 meter hoogte. Daar werden we weer door de shuttle bus opgehaald.
Woorden schieten tekort om de pracht te beschrijven en jammer genoeg moeten jullie weer even wachten op de foto's. Maar ik kan wel zeggen dat het een van de hoogtepunten was van onze reis. Naast de ongeloofelijke kleurschakeringen van het gesteente en de meren werden we ook nog getrakteerd op flinke stoomontwikkeling; de vulkaan is nog actief en recent, in 2012 is er nog een uitbarsting geweest. Dus naar Nieuwzeelandse gewoonte werd er wel weer gewaarschuwd, o.a. dat je zo snel mogelijk moet doorlopen.
Enfin, inclusief pauzes hebben we er 7 uur over gedaan, een redelijk gemiddelde.
We waren wel behoorlijk uitgeteld dus we hebben 's-avonds niet meer veel activiteit ontwikkeld.
Om een beetje bij te komen zijn we nog een dagje extra in Ohakune gebleven waarbij we nog een ochtendwandeling hebben gemaakt naar enkele watervallen en zijn doorgereden naar het skigebied op mount Ruapehu, van waaruit we prachtige vergezichten hadden, helemaal tot mount Egmont aan de westkust, ook een vulkaan.
Nog steeds prachtig weer dus, we boffen ongelofelijk!

• 26 Februari 2014 - 10:36

Maria:

Hallo Han en Ton,
    Wat leuk om de verhalen te lezen van deze mooie reis. Door de manier waarop jullie het land door trekken beleven jullie het des te intenser, het klinkt bijzonder goed.
    Geniet er maar lekker van, groetjes Maria

• 26 Februari 2014 - 11:11

Rigtje:

Zoo dat klinkt als een geweldige wandeling! Lekker nagenieten nu.. mooi hoor! Gisteren hebben Robert, Twan en ik ook een wandeling gemaakt, en gezellig koffie en taart gegeten, was heerlijk. Het weer is hier al een beetje lente-achtig. Robert is nu naar het werk, ik heb voorjaarsvakantie en Twan doet een dutje, ik zal een foto sturen van Twan op z'n hobbelpaard, doe ik per mail!
    XRRT