Laatste loodjes (Christchurch) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hanny en Ton Keijsers-Schmidt - WaarBenJij.nu Laatste loodjes (Christchurch) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hanny en Ton Keijsers-Schmidt - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes (Christchurch)

Door: Han

Blijf op de hoogte en volg Hanny en Ton

20 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is inmiddels wel duidelijk dat we sinds enkele dagen weer terug zijn in Christchurch.
Ik pak de draad nog even op bij Coromandel. Vandaar zijn we naar de bay of Plenty gereisd en hebben enkele dagen in Ohope Beach doorgebracht, aan het strand.
Omdat Ton, naar later bleek een virus had opgelopen, waren we in de mogelijkheid ook de gezondheidszorg in Nieuw Zeeland wat van dichterbij te bekijken. Dat was niet verheffend, onze ervaringen varieeren van een GP (huisarts) met een gebrek aan sociale vaardigheden tot en met een bureaucratisch en ondoorzichtig systeem met waarschijnlijk wel goed bedoelende mensen die er echter zelf ook weinig van snappen. Daardoor warden we soms met allerlei tegenstrijdigheden opgezadeld waar je niet op zit te wachten als je ziek bent en je zorgen maakt.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken; we hebben het even een beetje rustig aan gedaan en uiteindelijk zijn de klachten wel weer verdwenen.
Na Ohope Beach zijn we naar Napier gegaan waar we voor het eerst het gevoel hadden in de subtropen te zijn beland. Napier is vooral bekend voor zijn enorme aantal art-deco gebouwen nadat het grootste deel van de stad ten gevolge van een ernstige aardbeving in de jaren 20 van de vorige eeuw grotendeels gelijk werd gemaakt met de aardbodem. Voor het eerst zwoele avonden en 's-avonds een terrasje.
Vervolgens zijn we weer via Wellington (bezoek aan een vogelreservaat waar we de Takahe hebben gezien, een vogel waarvan in de vorige eeuw werd aangenomen dat hij was uitgestorven maar die werd herondekt) teruggereisd naar het zuideiland.
Daar zijn we naar de Tasmanbay en Golden Bay gereden om nog even van de zon en het prachtige strand te genieten.
Jammer genoeg was dit maar van korte duur: hurricane Lusy was in vliegende vaart onderweg naar Nieuw Zeeland en zou ook het Zuideiland nog voor een deel meenemen. Om dit voor te zijn, zijn we afgelopen zaterdag via de kortste weg naar Christchurch gereden waar we zondag, beschut bij onze vrienden, nog een staartje van de storm meekregen.
Gisteren hebben we de auto weer ingeleverd. We hadden 6270 km gereden. Ondertussen begint de herfst zich hier te laten gelden; de bladeren aan de bomen verkleuren en het is 's-nachts koud en vochtig.
Morgen gaan we nog een paar dagen met onze kiwi-vrienden naar lake Tekapo en Omaru en dan zit het er op. Over een week zitten we in het vliegtuig naar huis. Daar zien we nu wel erg naar uit. Heerlijk om jullie allemaal weer te zien!

• 20 Maart 2014 - 08:46

Petra Arkenbout:

Hallo Hannie en Ton. Steeds genoten van jullie reisverhalen. En opeens is het dan bijna voorbij. Een goede terugreis met veel mooie herinneringen die jullie mee terug nemen. Tot gauw.

• 20 Maart 2014 - 09:04

Rigtje:

Gezellig de kiwi theedoeken en kiwivrienden!

• 21 Maart 2014 - 08:37

Loke:

Nog maar 1x cas op maandag. Maar hij heeft al beloofd dat wanneer Han niet lekker kookt, hij ff naar ons toe loopt!!! Maar nog n weekje...
    En dan zitten we gewoon weer aan de wijn of thee.
    Veel gereden jullie. Ruim 6000 km..
    Hoop dat Ton zich weer fit voelt en een goede vlucht voor jullie!!!
    Liefs Loke. Kees